BRQ | Vantaa Festival

Gaia Petrone

Upea nuori mezzosopraano Gaia Petrone opiskeli maineikkaassa Rooman Santa Cecilia -konservatoriossa sekä Haagin kuninkaallisessa konservatoriossa. Hän voitti ensimmäisen palkinnon vanhaan musiikkiin keskittyvässä VII kansainvälisessä F. Provenzale -laulukilpailussa sekä XX kansainvälisessä Valerio Gentile -oopperakilpailussa, ja hän on nopeasti kerännyt huomiota niin ooppera- kuin konserttiesiintymisillään.

Petronen viimeaikaisia kohokohtia ovat mm. ensiesiintyminen Toulousen Théâtre du Capitolessa Ursulen roolissa Berlioz'n Béatrice et Bénédict -oopperassa, Emilian rooli Rossinin Otellossa Amos Gitain ohjauksena Napolin Teatro di San Carlossa, sekä Ramisen rooli kontratenori Max Emanuel Cenčićin ohjaamassa Händelin Arminio-tuotannossa Karlsruhessa. Ruotsissa hänet nähtiin Rossinin La Cenerentolassa Smålands Musik & Teaterin tuottamissa konserttiesityksissä, ja King's Consortin kanssa hän teki kiertueen esittäen Vivaldin Juditha Triumphans -oratoriota. Valle d’Itria -festivaalille hän palasi hiljattain laulaen Isauran roolin Meyerbeerin Margherita d’Anjoussa, kapellimestarina oli Fabio Luisi ja ohjaus Alessandro Talevin. Esitys oli menestys: ”Mezzosopraano Gaia Petrone Isaurana oli kiistämättä näyttämön paras: hän kykeni laulamaan koskettavasti ja tuomaan esiin hahmon naiiviuden, ja päätösnumerossa hän oli vaikuttava” (The Opera Critic).

Gaia Petronen ammattiura alkoi jo opiskelijana, kun hän esiintyi Apolloniana Haydnin La CanterinassaFestival dell'Intermezzo e dell'Opera buffa -tapahtumassa, Dorinana Gaetano Latillan La finta cameriera -oopperassa FestivaLatilla -tapahtumassa, sekä Lisettana Haydnin Il mondo della luna -oopperassa Cesenan Teatro Boncissa. Hän esitti Tancredin roolin Scarlattin Erminiassa Ensemble Concerto de' Cavalierin kanssa Napolissa Pietà de' Turchinin vanhan musiikin keskuksessa. Vuonna 2011 hän esitti Pituran ja Alindan roolit Cavallin/Stradellan Il novella Giasone -oopperan maailman ensiesityksessä Valle d'Itria -festivaalilla.

Konserttilavoilla Petrone on esittänyt Vivaldin Gloriaa Gruppo d'Archi Veneto -yhtyeen kanssa sekä Wienin Musikvereinissa Wiener Kammersymphonien kanssa. Konserttiohjelmistossa ovat olleet myös Händelin Dixit Dominus, Vivaldin Magnificat, Bachin h-molli-messu Marco Berrinin johdolla sekä Schützin MusikalischeExequien Peter Neumannin johdolla. Gaia Petrone on konsertoinut myös Rovigon Teatro Socialessa sekä Vicenzan Teatro Comunalessa Veneton alueen orkesterin kanssa Stefano Romanin johdolla. Hänen levykataloginsa sisältää Haydnin Il mondo della lunan livetaltioinnin (Bongiovanni Records) sekä Mozartin Requiemin Czernyn sovituksena (Naxos). Vuonna 2015 hän teki ensiesiintymisensä Iso-Britanniassa Händelin Messiaassa Liverpoolin kuninkaallisen filharmonisen orkesterin kanssa Nathalie Stutzmannin toimiessa kapellimestarina.

Vuonna 2012 Gaia Petrone liittyi Theater an der Wienin nuorten laualjien ohjelmaan ja esitti suurella menestyksellä mm. Clarinan (Rossini: La cambiale di matrimonio), Medoron (Händel: Orlando), Sibarin (Porpora: Semiramide riconosciuta) sekä Seston (Mozart: La Clemenza di Tito) roolit. Talvikaudella 2013/14 hän teki läpimurtonsa Rossinin La Cenerentolan pääosassa: ”Illan laulullinen kohokohta oli Gaia Petrone. Hän lauloi Angelinan osan lähes täydellisesti, ketterin koloratuurein kauniisti hallitulla, taipuisalla mezzollaan” (Die Presse). Pian tämän jälkeen hän esiintyi ensi kertaa Yhdysvalloissa Sevillan parturinRosinana Palm Beach Operassa sekä lauloi Pisanan roolin Theater an der Wienissä Verdin I due FoscarissaPlácido Domingon rinnalla James Conlonin toimiessa kapellimestarina.

Muita merkittäviä roolitehtäviä ovat olleet: Ippolita Cavallin Elenassa Aix-en-Provencen festivaalin kiertueella, La Cenerentola Göteborgin oopperassa, Damigella Monteverdin Poppean kruunauksessa jaEmilia Rossinin Otellossa Theater an der Wienissä, Proserpina ja Ninfa Monteverdin Orfeossa Ottavio Dantonen johdolla Accademia Bizantina -orkesterin kanssa Cremonan Teatro Ponchiellissa, Maddalena Rossinin Matka Reimsiin -oopperassa Rooman Teatro dell’Operassa Damiano Michieletton ohjauksena, Isaura Meyerbeerin Margherita d’Anjoussa Fabio Luisin johdolla, Cherubino Mozartin Figaron häissä Cagliarin Teatro Liricossa, Megacle Leon L’Olimpiadessa Napolin Teatro di San Carlossa, Muusikko Puccinin Manon Lescaut'ssa Rooman oopperan Japanin-kiertueella Donato Renzettin johdolla, Äiti Alessandro Stradellan Johannes Kastaja -oratoriossa Le Banquet Céleste -yhtyeen Ranskan-kiertueella sekä Collegium 1704 -yhtyeen kanssa Amsterdamin Concertgebouwssa, Dresdenissä ja Prahassa, Eduige Händelin Rodelindassa Santiagon Teatro Municipalessa Chilessä, sekä Cleone Rossinin Ermionessa Napolissa. Vuoden 2020 kiinnityksiin lukeutuvat Abra Vivaldin Juditha Triumphans -oratoriossa Stuttgartin oopperassa sekä päärooli Donizettin Le nozze in villa -oopperassa Bergamon Donizetti-festivaalilla.

MUKANA SEURAAVISSA KONSERTEISSA
12.8.2020 19:00 PERUTTU – Gloria ja Hymen – kuninkaalliset häät Venetsissa

BRQ on Facebook BRQ on Twitter BRQ on Instagram