BRQ | Vantaa Festival

Il Gardellino Venetsiassa ja Leipzigissa

TORSTAI 12.8.2021 19:00 - 20:00
Pyhän Laurin kirkko Reittiopas
Deborah Cachet sopraano
Il Gardellinon kamarikokoonpano

Marcel Ponseele, oboe 
Joanna Huczsza, viulu 
Jacek Kurzydlo, viulu                     
Kaat De Cock, alttoviulu                
Ira Givol, sello  
Louis Ponseele, kontrabasso
Korneel Bernolet, cembalo

 

 

 

Vuonna 1988 puhallinyhtyeenä perustettu Il Gardellino on ottanut nimensä Vivaldin huilukonsertolta, jonka otsikossa visertää tikli. Maailman parhaaksi oboistiksi mainitun Marcel Ponseelen ja huilisti Jan De Winnen perustama yhtye on sittemmin ottanut riveihinsä myös jousisoittajia. Nykyisellä kokoonpanollaan yhtye on soittanut vuodesta 1998 asti. Il Gardellinon ohjelmiston ydin on Johan Sebastian Bachin musiikki, jonka lisäksi yhtyeen mielenkiinnon kohteena ovat tunnettujen säveltäjien harvoin esitetyt teokset sekä tuntemattomammat barokkisäveltäjät. Yhtye on levyttänyt monille eurooppalaisille levymerkeille ja se konsertoi ja opettaa mestarikursseilla laajasti ympäri maailmaa.

Venetsialainen säveltäjä Alessandro Marcello on jäänyt kuuluisamman veljensä Benedetton sekä muutamaa vuotta nuoremman maanmiehensä Antonio Vivaldin varjoon, ja hänen musiikkiaan esitetään melko vähän. Marcello oli kuitenkin jo eläessään tunnustettu säveltäjä, ja tässä konsertissa kuultavalle oboekonserttoa mm. Johan Sebastian Bach piti niin suuressa arvossa, että sovitti sen cembalolle (BWV 974). J.S. Bach oli suuri kierrätyksen ystävä, joka sovitti ja lainaili paitsi muiden teoksia omia aiempia teoksiaan. Kantaatti BWV 127 perustuu 1500-luvun lopulta peräisin olevaan hautajaisvirteen ”Herr Jesu Christ, wahr Mensch und Gott” ja sen musiikillista materiaalia päätyi myöhemmin sekä Johannes- että Matteus-passioihin. Katumuspsalmien teksteihin sävelletty kantaatti Herr, gehe nicht ins Gericht mit deinem Knecht BWV 105 lainaa loppukoraalinsa kantaatista BWV 78, Jesu, der du meine Seele ja dramaattisessa syntisen sielun kahtiajakoisuutta kuvaavassa sopraano-oboeaariassa Bach käyttää samanlaista kaanonrakennetta kuin 6. brandenburilaisen konserttonsa alussa. Uusiokäytön ihanuudet löysi myös Vivaldi, ja kymmenien muiden säveltäjien tapaan sävelsi omat variaationsa La follia -bassoteemaan. Konsertin päätteeksi ihastellaan ihmetellään koettua ja opittua Handelin Solomon-oratorion Saban kuningattaren sanoin.

Alessandro Marcello (1673–1747):
D-mollikonsertto oboelle, jousille ja basso continuolle

Antonio Vivaldi (1678–1741):
Al Santo Sepolcro jousille ja continuolle

Johann Sebastian Bach (1685–1750):
“ Wie Zittern und Wanken” kantaatista BWV105; sopraanolle, oboelle ja jousille

Antonio Vivaldi:
La Follia RV 63 Suonata da Camera kahdelle viululle ja basso continuolle

Johan Sebastian Bach:
“die Seele ruht in Jesu Händen” kantaatista BWV 127; sopraanolle, oboelle, jousille ja basso continuolle

Johan Sebastian Bach:
Cembalokonsertto A-duuri, BWV 1055 

G. F. Händel (1685–1759):
“ Will the Sun forget to Streak” Solomon-oratoriosta HWV67; sopraanolle, oboelle, jousille ja basso continuolle

Vantaan kaupungin kutsuvierastilaisuus, ei lipunmyyntiä.

BRQ on Facebook BRQ on Instagram BRQ on YouTube BRQ on X
LIPUT