14.8. Israelin vapautus

Kapellimestari: Peter Van Heyghen
Solistit: Miriam Feuersingen (sopraano), Elvira Bill (mezzo-sopraano), Daniel Johanssen (tenori), André Morsch (basso à Rolle, 2. basso à Telemann), Sebastian Myrus (1. basso à Telemann)
Ripieni: Jana Pietsrs (sopraano), Jonathan De Ceuster (altto), Leander Van Gijsegem (tenori), Sebastian Myrus (basso à Rolle)
IL GARDELLINO
huilu: Jan De Winne, Carlota Garcia
oboe: Marcel Poneele, Nele Vertommen
fagotti: Eyal Street, Gordon Fantini
trumpetti: Sander Kintaert, Elena Torres, Yorik Roskam
patarummut: Bart Rosseel
käyrätorvi: Bart Aerbeydt, Johan Vanneste
viulu: Joanna Huszcza, Jacek Kurzydlo, Ortwin Lowyck, Laura Andriani, Jorlen Vega,
alttoviulu: Kaat De Cock, Amaryllis Bartholomeus
sello: Ira Givol, Phyllis Bartholomeus
kontrabasso: Hen Goldsobel
cembalo: Kris Verhelst
Das Befreite Israel syntyi uudistuneen sävellysluovuuden aikana sen jälkeen, kun Telemann oli myöhäisikäisenä saanut innoitusta Berliinissä työskentelevien nuorempien säveltäjien, kuten C.P.E. Bachin, Quantzin, F. Bendan, C.H. Graunin ja Agricolan, urheasta, "empfindsame" tyylistä sekä uuden sukupolven saksalaisten kirjailijoiden, kuten Ramlerin, Klopstockin, Cramerin ja Zachariän, voimakkaasti henkilökohtaisesta ja emotionaalisesta runoudesta. Telemannin myöhäiset "kuoroteokset" – joista suurin osa on nimenomaan tarkoitettu konserttisaliin - edustavat siis tyypillistä pohjoissaksalaista retoris-deklamaattista ja erityisen kuvarikasta sävellyskielenkäyttöä, jota erityisesti Johann Heinrich Rolle kehitteli ja jalosti edelleen yhdessä Patzken, Niemeyerin ja Sturmin kaltaisten runoilijoiden kanssa. Rollen Befreiungs Israelsissa ja hänen lukuisissa muissa musiikkidraamoissaan - itse asiassa kaikissa konserttisaliin tarkoitetuissa oopperoissa, joissa ei ole näyttämöä - on tyylillisiä piirteitä, jotka liittyvät usein 1770-luvun kirjalliseen "Sturm und Drang" -liikkeeseen.
Kansoja, maita tai kaupunkeja vapauttaneet sankarit, kuten Zarathustra, Raamatun Judith tai keskiaikaiset ristiretkeläiset, esiintyivät usein 1600- ja 1700-luvun ooppera- ja oratoriolibrettoissa, mutta kuninkaallisen absolutismin aikana vapauden tavoittelu, saati sen saavuttaminen, ei ollut aivan suosituin teema. Harvoja vapaustaistelijoita, joiden nimet koristivat oopperan otsikkoa, kuten Arminius tai Masagniello, ei koskaan esitetty myönteisessä valossa. Varovainen poikkeus tästä on kenties Israelin kansan pelastustarina, jossa Israelin kansan oli, vaikkakin Jumalan avulla, ensin vapautettava itsensä Egyptin ikeestä ennen kuin se pääsi nauttimaan Jumalan lupaamasta vapaudesta. Se oli Händelille yhtä selvää, kun hän sävelsi Israel Egyptissä vuonna 1739, kuin kun hänen Messiaansa kantaesitettiin kaksi vuotta myöhemmin. Telemannin ja Zachariän lyyrisiä oratorioita ja vielä enemmän Rollesin ja Sturmin musiikkidraamaa kuunnellessa rinnakkaisuus sekä pietismin että orastavan valistuksen kannalta keskeiseen aktiiviseen henkilökohtaiseen sisäiseen vapautumiseen ei kuitenkaan saattanut jäädä huomaamatta silloiselta saksalaiselta porvarilliselta yleisöltä.
Il Gardellino on kansainvälisesti arvostettu flaamilainen periodiorkesteri, joka esiintyy tässä konsertissa koko orkesterinsa, neljän laulusolistin ja neljän ripieno-laulajan voimin.
Georg Philipp Telemann (1681-1767):
- Oratorio Das befreite Israel, TWV 6:5 (Hamburg, 1759)
- Libretto: Friedrich Wilhelm Zachariä (Exodus 15 mukaan)
Johann Heinrich Rolle (1717-1785):
- Musical drama Die Befreiung Israels, RolleV I:11 (Magdeburg, 1774)
- Libretto: Christoph Christian Sturm (sovitus Zachariän libretosta)
Normaalihinta: 30€
Eläkeläiset: 20€
Muut alennusryhmät: 15€
Huom! Lippuhintoihin lisätään Ticketmasterin käsittelykulut 2,50-3,00 € sekä tilausmaksu 1,50 €.